Bestuur Stichting Vastelaoves-Optocht Remunj
Op 9 december 2024 vastgesteld door het bestuur van de Stichting Vastelaoves-Optocht Remunj.
Postadres: Vestesingel 93 6049 LC Herten


Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen Artikel 1.1 Begripsbepalingen
Artikel 1.2 Toepassingsbereik
Artikel 1.3 Uitsluitingen
Artikel 1.4 Evenementenverguning
Hoofdstuk 2 Deelname en inschrijving Groote Optoch Artikel 2.1 Inschrijving Groote Optoch
Artikel 2.2 Deelname
Artikel 2.3 Categorie indeling/beschrijving en opstellen Artikel 2.4 Prijzen en uitreiking
Hoofdstuk 3 Veiligheid
Artikel 3.1 Algemene bepalingen Artikel 3.2 Afmetingen wagens Artikel 3.3 Gebruikte
materialen Artikel 3.4 Trekkende voertuigen
Artikel 3.5 niet toegestane voertuigen/combinaties Artikel 3.6 Toegang en valbeveiliging van
de wagen
Artikel 3.7 reclame uitingen
Hoofdstuk 4 Verkeersreglement
Artikel 4.1 Algemeen
Artikel 4.2 Verbod gebruik alcohol en naleving
Artikel 4.3. Verbod gebruik open vuur, elektrisch kooktoestel, frituur, kook of braad
apparatuur
Hoofdstuk 5 Verzekering
Artikel 5.1 Verplicht verzekeren
Hoofdstuk 6 Geluid, gedrag en reclame uitingen Artikel 6.1 Geluidsniveau en muziek
Artikel 6.2 Reclame uitingen
Artikel 6.3 doorstroming
Artikel 6.4 Gedrag / normen en waarden

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.1 Begripsbepalingen

Voor de toepassing van dit besluit, tenzij de context anders vereist:
a. Stichting Vastelaoves-Optocht Remunj : Stichting Vastelaoves-Optocht Remunj,
organisator en vergunninghouder van de grote carnavalsoptocht in het centrum van
Roermond;
b. Bestuur: het bestuur van de stichting optocht Roermond;
c. Deelnemer: Een deelnemer is iemand die door, namens of met instemming van het bestuur
deelneemt aan de optocht;
d. Optochtroute: De optochtroute is de route die de optocht aflegt. De optochtroute omsluit
daarnaast de opstartlocatie en de locatie van de optochtontbinding;
e. Een toeschouwer is iemand die langs of in de directe nabijheid van de optochtroute naar de
optocht komt kijken;
f. Optochtleider: de persoon die namens het bestuur de algehele leiding heeft tijdens de
optocht en verantwoordelijk is voor een ordentelijke rondgang en de veiligheid op en direct
grenzend aan het parcours van de optocht;
g. Optochtbegeleider: De optochtbegeleider is een persoon, aangewezen door het bestuur, die
belast is met de goede gang van zaken tijdens de optocht;
h. Optochtjury: Meerdere personen, verenigd in de optochtjury, die zorgdragen voor de
beoordeling;
i. Voertuig: een door de mens gemaakt voorwerp, gewoonlijk op wielen, met als doel het
verplaatsen van mensen en/of goederen;
j. Trekkend voertuig: Voertuig waarmee een aanhangwagen voortgetrokken wordt.
Artikel 1.2 Toepassingsbereik
Dit reglement is van toepassing op alle deelnemers, voertuigen en gezelschappen die
deelnemen aan de carnavalsoptocht door het centrum van Roermond.
Artikel 1.3 Uitsluitingen
a. Deelname geschiedt geheel voor eigen risico;
b. De stichting en het bestuur kunnen niet aansprakelijk worden gesteld voor schade
toegebracht aan deelnemers, publiek en/of eigendommen van derden in welke vorm dan ook;
c. Het bestuur is niet verantwoordelijk voor side events die buiten het optocht parcours
worden georganiseerd door derden.
Artikel 1.4 Evenementenvergunning
a. Voor de optocht heeft het optocht comité een evenementen vergunning van de gemeente
Roermond. In deze vergunning kunnen voorwaarden opgenomen zijn die verder reiken
dan het reglement. De vergunning is in die situatie leidend en eventuele aanvullende
voorwaarden van de gemeente zullen zo snel mogelijk door het comité met de deelnemers
gedeeld worden.

Hoofdstuk 2 Deelname en inschrijving
Artikel 2.1 Inschrijving

a. Inschrijven voor de optocht is verplicht en kan op de door het bestuur vooraf aangegeven
data en tijdstip;
b. Inschrijven kan via de site of op de inschrijfavonden; daarnaast is, voor het inwinnen van
aanvullende informatie, e-mailcontact via ketak@optoch-remunj.nl;
c. Uitsluitend deelnemers, die officieel zijn aangemeld en van het bestuur de toezegging
hebben om deel te nemen en daardoor in het bezit zijn van een officieel startnummer en
deelnemersbewijs, kunnen aan de optocht deelnemen;
d. Aan een voorkeur voor een startnummer of plek in de optochtopstelling kan bij
persoonlijke inschrijving gehoor worden gegeven, mits beschikbaar! Bij inschrijving moet
daarom exact worden beschreven welke titel of idee wordt uitgebeeld. Men wijst bij de
inschrijving het volgnummer, de opstel- en vertrektijd op toe. Schrijf dus vroegtijdig in;
e. Het volgnummer dient goed zichtbaar te zijn voor publiek en jury.
Artikel 2.2 Deelname
a. De optochtleider en de leden van het bestuur hebben het recht om deelnemers die de
optocht onnodig ophouden, zich niet houden aan een of meerdere voorschriften uit het
reglement of zich niet aan de aanwijzingen van de optocht begeleiders houden, uit te sluiten
van de prijzen, uit de optocht te verwijderen of de deelname aan de optocht te ontzeggen;
b. De optochtleider behoudt zich het recht voor om deelnemers die zich niet houden aan het
bij de inschrijving opgegeven idee, afmetingen of aantallen, uit de optocht te verwijderen of
de deelname aan de optocht te ontzeggen;
c. Aanwijzingen van hulpverleningsdiensten, stadstoezicht, de optochtleider, optocht
begeleiders of leden van het bestuur dienen te allen tijde door de deelnemers meteen te
worden opgevolgd ook al wijken deze af van dit reglement;
d. Het gooien van snoepgoed, fruit, flessen, blikken en andere gevaar opleverende
voorwerpen is verboden, met uitzondering van het onderhands werpen van zacht snoepgoed
van maximaal 20 gram per verpakking. Het snoepgoed dient ruim voorbij de eerste rij
toeschouwers of dranghekken neer te komen. Hard of zwaarder snoepgoed of traktatie mag
uitsluitend vanaf de grond worden uitgedeeld. Vanaf het stationsplein mag geen snoep meer
gegooid worden.
Artikel 2.3 Categorie indeling/ beschrijving en opstellen
a. Indeling in categorieën vindt plaats conform de volgende kenmerken:
● Enkelingen > 1 persoon
● Koppels > 2 personen
● Kleine groepen > 3 t/m 6 personen
● Grote groepen > meer dan 6 personen
● Wagens > alle wagens met wielen die gemotoriseerd zijn
● Grote wagens > (jeugd)prinsenwagens
● Muziekgezelschappen
Artikel 2.4 Prijzen en uitreiking
a. Na afloop van de optocht zal de Optocht jury onder leiding van het door het bestuur daartoe
belast bestuurslid beraden over de uitslag;
b. De uitslag wordt na afloop van de optocht op het Kloosterwandplein bekend gemaakt door
het bestuur;
c. Tegen de uitslag kan geen bezwaar gemaakt worden.
Hoofdstuk 3 Veiligheid
Artikel 3.1 Algemene bepalingen
a. Het gebruik van confettikanonnen of afgeleiden hiervan is te allen tijde verboden;
b. Stroomaggregaten die zijn voorzien van isolatiebewaking en compressoren zijn toegestaan
op de wagen;
c. Op last van de gemeente is het niet toegestaan om zand, zaagsel, mest, papieren snippers,
plastic- en aluminiumconfetti uit te gooien. Eventuele kosten voor de opruiming kunnen door
het bestuur verhaald worden op de deelnemer;
d. Het is niet toegestaan om aggregaten en compressoren mee te voeren op een apart
aanhangwagentje;
e. Het tijdens de opstelling en de optocht bijvullen van de brandstofvoorraad van het
aggregaat en compressoren is niet toegestaan;
f. Wagens moeten minimaal één goedgekeurd en gebruiksklaar brandblusapparaat (min. 2,5
kg) bij zich hebben. Geadviseerd wordt ook om over minimaal één blusdeken te beschikken.
De begeleiders en chauffeur van de wagen moeten op de hoogte zijn van de locatie van de
brandblusmiddelen en over de wijze waarop deze bediend dienen te worden;
g. Streng verboden zijn het op de wagens of anderszins meevoeren van flessen zuurstof, hete
vetten en/of olie of enig brandbaar gas;
h. Open vuur is ten strengste verboden;
i. Het zwaartepunt van de wagen dient voor of óp de achteras te liggen;
j. De aanwezigheid van stopblokken op een wagen wordt geadviseerd.
Artikel 3.2 Afmetingen wagens
a. Maximale afmetingen van deelnemende voertuigen: Hoogte 550 cm inclusief prins, breedte
300 cm, lengte 1500 cm;
b. De zijkanten van de wagen dienen dicht te zijn zonder gevaarlijk uitstekende delen, de
wielkasten dienen bij voorkeur afgeschermd te zijn;
c. De vrije hoogte van de zijkanten, gemeten vanaf het wegdek, is maximaal 30 cm;
d. Het gebruik van glas, in welke vorm of hoedanigheid dan ook is binnen het optocht
parcours niet toegestaan, ook niet op de voertuigen.
Artikel 3.3 Gebruikte materialen
a. Gebruikte materialen dienen stevig en deugdelijk bevestigd te zijn, en bestand te zijn tegen
regen en wind;
b. Materialen en attributen zijn dusdanig afgewerkt en bevestigd dat zij geen gevaar vormen
voor overige deelnemers en/of toeschouwers;
c. Draaiende delen dienen deugdelijk bevestigd te zijn, zodanig dat ze de te verwachten
belasting kunnen weerstaan;
d. Koppen en andere uitstekende objecten dienen met stalen veiligheidskabels extra te worden
beveiligd;
e. Verboden zijn makkelijk ontvlambare of ontploffende materialen.
Artikel 3.4 Trekkende voertuigen
a. Tractoren zonder frontladers zijn toegestaan;
b. Quad of golfkar zijn toegestaan mits voorzien van een deugdelijke trekhaak;
c. De trekkracht en remkracht van het trekkende voertuig dienen te alle tijden gegarandeerd en
ruim voldoende te zijn en in verhouding tot de te trekken wagen te zijn incl. de personen die
zich tijdens de optocht op de wagen bevinden;
d. Bij elektrisch aangedreven voertuigen dient de werking en accu gedurende de gehele
optocht gegarandeerd te zijn;
e. De voertuigen dienen voorzien te zijn van deugdelijke wielen, koppeling, transmissie en
motor;
f. Alle voertuigen dienen te voldoen aan de wegenverkeerswet;
g. Indien van toepassing dient het trekkend voertuig te zijn voorzien van een geldige APK-
keuring of een verklaring omtrent de technische staat, afgegeven door een voor het trekkend
voertuig erkend APK-keurstation.
Artikel 3.5 niet toegestane voertuigen/ combinaties
a. Uitgesloten als trekkend voertuig zijn in elk geval:
● Oude z.g. sloopwagens (die niet APK gekeurd zijn);
● Motoren;
● Bromfietsen;
● Grasmaaiers.
Artikel 3.6 Toegang en valbeveiliging van de wagen
a. De wagen dient voorzien te zijn van een voldoende groot luik om daarin en uit te stappen.
De afmetingen van dit luik bedragen minimaal 60 x 80 cm;
b. Valbeveiliging dient aanwezig te zijn op alle delen van de wagen waar zich tijdens de
optocht personen kunnen bevinden;
c. Indien er zich 1 of meer personen (exclusief de bestuurder) op de wagen bevinden, dient
aan de volgende eisen voldaan te worden:
● De personen (niet zijnde de bestuurder) die zich op de wagen bevinden dienen achter een
omheining te staan of op een deugdelijke wijze gezekerd te zijn aan het object;
● De omheining dient minimaal 1,20 M hoog te zijn en nagelvast aan het object gemonteerd
te zijn;
● De valbeveiliging dient deugdelijk bevestigd te zijn en voor zijn doel berekend.
Artikel 3.7 reclame uitingen
In de optocht is reclame toegestaan binnen de volgende Richtlijnen:

  • De reclame uiting bedraagt maximaal 1 m2 per zijde van de wagen;
  • Als de reclame op een losse trekker wordt geplaatst bedraagt deze maximaal 2 m2;
  • De reclame uiting dient goed bevestigd te zijn zodat deze er niet af kan waaien;
  • De reclame uiting moet geschikt zijn voor het publiek en mogen niet sexueel getint of
    aanstootgevend te zijn zulks ter beoordeling van het optocht comité;
  • De sponsor wordt vriend van de optocht.
    Hoofdstuk 4 Verkeersreglement
    Artikel 4.1 Algemeen
    a. Chauffeurs zijn te allen tijde in de zin van de wet als chauffeur verantwoordelijk voor
    ongevallen;

b. Chauffeurs dienen in het bezit te zijn van de nodige rijbewijzen passend bij het
motorvoertuig;
c. Per wagen zijn 4 begeleiders met een minimale leeftijd van 18 jaar verplicht;
d. Onderstaande regels zijn uitsluitend aanbevelingen i.v.m. wettelijke verkeersregels, en de
eigen verantwoordelijkheid van de chauffeurs in deze:
● Het is wettelijk verboden dat er zich personen op de wagen bevinden tijdens de rit tussen
overnachtingsplaats en optocht en v.v.;
● De maximale snelheid naar de optocht en v.v. bedraagt 25 km/uur;
● Bij ontbreken van daglicht of weersomstandigheden waardoor het zicht verminderd is dient
een deugdelijke voertuig verlichting aanwezig te zijn.
Artikel 4.2 Verbod gebruik alcohol en naleving
a. Chauffeurs en optocht begeleiders dienen bij de start van de optocht nuchter te zijn en het is
verboden om tijdens de optocht alcoholische dranken te nuttigen;
b. Bij een door het bestuur geconstateerde overtreding volgt uitsluiting en, waar praktisch
mogelijk, verwijdering uit de optocht;
c. Het bestuur behoudt zich het recht voor om voorafgaand, tijdens of direct na afloop van de
optocht een alcoholtest door te voeren bij de chauffeur. De chauffeur dient hier onverwijld aan
mee te werken.
Artikel 4.3 Verbod gebruik open vuur, elektrisch kooktoestel, frituur, kook of braad
apparatuur

a) Het is verboden om op de wagen apparatuur te hebben waarmee gefrituurd, gebraden
of gekookt kan worden. Op aanwijzing van leden van het optocht comité dienen
dergelijke apparatuur onverwijld van de wagen verwijderd te worden voordat de
wagen gaat deelnemen aan de optocht.
b) Bij niet naleven van de aanwijzingen van leden van het optocht comité kan de
oprochtleider een wagen uitsluiten van deelname aan de optocht. Dit zal de leider aan
de chauffeur mee delen.
Hoofdstuk 5 Verzekering
Artikel 5.1 Verplicht verzekeren

a. Iedere deelnemer is altijd persoonlijk aansprakelijk voor schade aan personen, persoonlijke
en/of publieke eigendommen. Iedere deelnemer aan de optocht is derhalve verplicht zich te
verzekeren tegen Wettelijke Aansprakelijkheid (WA);
b. Ieder motorvoertuig moet verplicht worden verzekerd tegen Wettelijke Aansprakelijkheid
Motorvoertuigen (WAM). De geldigheid van de WAM verzekering dient uiterlijk 14 dagen
voor aanvang van de optocht aangetoond te worden. www.vereende.nl/kenniscentrum/wam-
dekking-bij-praalwagens ;
Toelichting: De WAM (Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen) is van toepassing voor
alle motorrijtuigen die zich op WAM-plichtig gebied bevinden, de openbare weg. Een deelnemend
motorrijtuig aan een optocht, bijvoorbeeld een praalwagen die meerijdt in een carnavalsoptocht,
moet verzekerd zijn voor het WAM-risico. Zo’n deelnemend motorrijtuig is vaak een tractor, een
vrachtwagen (de trekker met oplegger), een ex-SRV wagen. Of een personen- of bestelauto met
aanhanger.
Vaak zijn deze motorrijtuigen al verzekerd bij een reguliere verzekeraar, maar de kans is aanwezig
dat die verzekeraar een uitsluiting in de polisvoorwaarden heeft opgenomen voor deelname aan
(carnavals-)optochten. Of, in het geval van bijvoorbeeld een ex-SRV wagen, het motorrijtuig is niet
gekentekend en ook niet verzekerd. Ook kan het zijn dat in de verzekering het aantal personen op
de wagen gemaximeerd is. Uiteraard dient de chauffeur er zorg voor te dragen dat er niet meer
personen op de wagen aanwezig zijn dan in de polis wordt genoemd.
De WAM-dekking op een praalwagenverzekering verleent dekking voor schade die de bestuurder
van een praalwagen toebrengt aan een ander. De bestuurder moet dan wél voor deze schade
aansprakelijk zijn. Enkele voorbeelden zijn:
 De bestuurder van de praalwagen kan, zonder aanleiding, een plotselinge stuur- of
rembeweging maken waardoor mensen die zich op de praalwagen bevinden (ervan af) vallen en
hierbij letsel oplopen;
 De bestuurder van de praalwagen kan een aanrijding veroorzaken met een ander
motorrijtuig of met een persoon. Bijvoorbeeld met een geparkeerd staande auto op het parcours
van de optocht. Of met een toeschouwer die op de hoek van de straat naar de optocht staat te
kijken en waarbij de bestuurder van de praalwagen de bocht te nauw neemt en de toeschouwer
aanrijdt;
 De opbouw van de praalwagen kan, door een ondeugdelijke montage, losraken van de
praalwagen en hierbij schade veroorzaken aan andere deelnemers, mensen op de praalwagen of
aan toeschouwers langs de kant van de weg.
c. Waar nodig dienen deelnemende motorvoertuigen vooraf bij hun verzekeringsmaatschappij
te melden, dat zij voor de duur van 1 dag, deelnemen aan een carnavalsoptocht.
Hoofdstuk 6 Geluid, gedrag en reclame-uitingen
Artikel 6.1 Geluidsniveau en muziek

a) Geluidsinstallaties mogen het maximaal geluidniveau van 85 dB(A) niet overschrijden,
gemeten op de gevel van een naastgelegen woning.
b) De bas-tonen mogen het geluidsniveau van 98 dB(C) op de gevel van een naastgelegen
woning niet overschrijden.
c) Voordat de wagen gaat deelnemen aan de optocht dient de deelnemer het geluidsniveau op
de wagen te meten n.a.v. normen in dit reglement. Bij overschrijding dient hij het
geluidsniveau dan wel het aandeel van de bassen terug te draaien tot het aanvaardbare
niveau en dit zo te houden.
d) Leden van het optochtcomité stellen het geluidsniveau afkomstig van de wagen vast
voordat de wagen gaat deelnemen aan de optocht. Indien leden van het optocht comité
vaststellen dat het geluidsniveau te hoog is dient de deelnemer de aanwijzingen van het
comité op te volgen. Bij niet naleving van de aanwijzingen zal de optochtleider aangeven
of de wagen mag deelnemen aan de optocht dan wel wordt uitgesloten van de optocht. Na
overeenstemming tussen het comité en de deelnemer mag de installatie niet meer
bijgeregeld worden door de deelnemer.
e) Indien tijdens de optocht het geluidsniveau van de deelnemer te hoog wordt ervaren dient
de deelnemer op aanwijzing van de optocht leider het geluidsniveau te verlagen tot het
aanvaardbare niveau. Bij het niet naleven van de aanwijzingen van de optochtleider zal de
wagen niet verder mogen deelnemen aan de optocht. Dit zal de optochtleider aan de
chauffeur meedelen.
Toelichting:
De standaard correctie: dB(A)
Het menselijk gehoor is gemiddeld genomen minder gevoelig voor lage en heel hoge frequenties. Boven
de tienduizend Hertz (trillingen per seconde) horen wij zelfs helemaal niets (honden en katten wel) en
onder de 20 hertz ook niets (al voelen we dat wel in ons lijf).  Als je geluidsoverlast wilt vaststellen moet
je hier rekening mee houden. Want een meetapparaat is anders gevoelig dan de mens voor de trillingen
van het geluid. Het totaal aantal decibels wordt berekend met een soort optelsom voor al die
verschillende geluidstonen (frequenties) in het spectrum. Om te benaderen hoe wij mensen geluid
ervaren, wordt bij deze bepaling van de sterkte van geluid de geluidsenergie van de hoge en lage tonen
minder meegenomen, dan de geluidsenergie van de middentonen. Deze correctieschaal wordt ook wel
de A-schaal genoemd; we spreken dan over dB(A): gemeten decibels (dB), gecorrigeerd met die A-
schaal.
dB(A) correctie gaat mis bij harder geluid
Maar als geluid aanzienlijk harder wordt, klopt deze correctie niet. Bij een harder geluid is het
menselijk oor gevoeliger voor lage tonen. Met andere woorden: de correctie om lage tonen minder mee
te tellen bij het bepalen van geluidsoverlast klopt niet meer boven een bepaald volume. Daarom is er
voor geluid tussen (ongecorrigeerd) 55 en 85 decibel een alternatieve correctieschaal gemaakt, de
zogenaamde B-schaal. En voor geluid boven (ongecorrigeerd) 85 decibel is er de zogenaamde C-
schaal.
Juist bij geluid dat verhoudingsgewijs veel lage tonen bevat, is het belangrijk welke correcties je
toepast. Geluid van versterkte muziekinstallaties die gebruikt worden in de horeca of bij evenementen
bevat veel lage tonen, veel bassen. Om goed de geluidshinder vast te stellen, zal het gemeten geluid
gecorrigeerd moeten worden met de goede correctieschaal die het best het gevoel van het menselijk oor
beschrijft, en dat is dus bij harder geluid de C-schaal.
Een geluidsniveau van 85 dB(A) met een standaard muziekspectrum komt overeen met circa 99 dB(C).
Wordt de bas harder opengedraaid, dan neemt de dB(C) waarde sneller toe dan de dB(A) waarde.
Daarom moet je dus naast de dB(A) ook de dB(C) waarde hanteren.  Dan zie je beter het effect van een
opengedraaide bas. Relevant hierbij is ook nog de afstand: lage tonen dragen verder. Dus op grotere
afstand van een evenement kan het verschil tussen dB(A) en dB(C) oplopen.
Meten – ook voor de deelnemers van de optocht is het inregelen van de geluidsinstallatie geen
probleem: het filter zit normaal gesproken gewoon op de geluidsmeter.

Artikel 6.2 Reclame uitingen
a. Het in de optocht meevoeren of anderszins bezigen van reclame is toegestaan onder de
volgende voorwaarden:
De sponsor wordt vriend van de optocht.
Artikel 6.3 doorstroming
a. Het tempo van de optocht ligt laag met ongeveer 30 meter per minuut, oftewel 1.8 km/uur.
Dit maakt het mogelijk voor iedereen om “’t sjpeel te sjpele zonder stilstand”;
b. Laat dus geen gaten vallen in de optocht en sluit aan bij de voorganger. Stilstaan en het
houden van een optreden waardoor de optocht stil staat is verboden en kan leiden tot
uitsluiting van de jurering;
c. Het verlaten van de optocht voor een cafébezoeking niet toegestaan;
Artikel 6.4 Gedrag/ normen en waarden
a) beledigende, zedenkwetsende, aanstootgevende creaties en teksten/ onderwerpen worden
onvoorwaardelijk uit de optocht geweerd. Dit ter beoordeling van de politie en/of het bestuur;
b) niet toegestaan zijn bier-tap installaties op wagens e.d.;
c) Het lopen met bierflessen e.d. in de hand is eveneens niet toegestaan; in de optocht mag
geen glas gebruikt worden
d) De deelnemers zijn zelf verantwoordelijk voor de afvoer van zijn of haar afval en mag
onder geen beding langs het parcours gedumpt worden. Bij overtreding kan het bestuur
verwijdering van het afval in rekening brengen bij de deelnemer.


Wijzigingen:
Versie Artikel Onderwerp
1.0 Basisdocument GIJ/TH d.d. 15-11-2023
1.1 Reglement vastgesteld door het bestuur op 12-12-2023
2.0 wijziging reglement 2025 vastgesteld door het bestuur op 9 december 2024
Vastgesteld d.d. 9-12-2024
De voorzitter Hein Jambroers
De secretaris Harold Linnartz

De reclame uiting bedraagt maximaal 1 m2 ;
De reclame uiting dient goed bevestigd te zijn zodat deze niet weg kan waaien;
De reclame uiting moet geschikt zijn voor het publiek en mogen niet sexueel getint of
aanstootgevend te zijn zulks ter beoordeling van het optocht comité;